Udržitelnost
Udržitelnost

Politika proti plýtvání: reakce účastníků dodavatelského řetězce

Pohled na oběhové hospodářství v odvětví logistiky.

On October 4, 2022

S cílem dosáhnout oběhového hospodářství přijímají zákonodárci nařízení o zamezení vzniku odpadu, a to i pro nepotravinářské segmenty. Mnoho značek již začalo jednat z vlastní iniciativy, přičemž jim pomáhají specializované organizace zabývající se oběhovým hospodářstvím a partneři v dodavatelském řetězci.

Snížení množství odpadu je jedním z cílů akčního plánu EU pro oběhové hospodářství, který je sám o sobě jedním ze základních kamenů evropské zelené dohody. Mezi opatření proti plýtvání patří zákaz jednorázových plastů a kroky k optimalizaci obalových materiálů a jejich recyklovatelnosti.

Dalším zaměřením je opětovné použití, změna účelu nebo recyklace neprodaného zboží. To je jeden z hlavních aspektů francouzského zákona AGEC[1] , který vstoupil v platnost 1. ledna 2022. Prostřednictvím tohoto zákona se bude moci velká část z odhadované 1,4 miliardy euro neprodaného nepotravinářského zboží mohlo být zachráněno před zničením.

Věcné dary

Zákon AGEC označuje darování charitativním organizacím za prioritní kanál pro neprodané zboží. Díky plnění vlastních cílů CSR mohou společnosti poskytující věcné dary využít úlevy na dani z příjmu právnických osob. Pro některé značky je darování také přijatelnější než výprodej, který považují za poškozující jejich image.

V odvětví luxusního zboží a kosmetiky je udržitelnost v centru strategií značek. Přední domácí značky čelí nováčkům a začínajícím podnikům, jejichž nabídky se točí kolem ekologických referencí. Kromě toho se při výběru investorů stále více uplatňují kritéria ESG (Environmental, Social, Governance). V důsledku toho je ocenění firem na burze stále více závislé na jejich činnosti a závazcích. “Tyto zásady už nejsou jen “je dobré je mít”, říká Alexandre de Beaupuy, ředitel pro rozvoj FM Logistics pro zdravotnické, kosmetické a luxusní zboží. “Firmy musí mít definovanou politiku udržitelnosti a musí prokázat, že své sliby plní.”

Tak se stalo, že jedna francouzská kosmetická značka začala poskytovat neprodané zboží neziskovým organizacím, s pomocí FM Logistic, ještě předtím, než AGEC vstoupil v platnost. Darované zboží nese stejná rizika jako zboží určené pro maloobchod, což znamená, že se na něj musí vztahovat stejné záruky. To se týká jeho dokumentace, přepravy a sledovatelnosti. V případě stažení výrobku z trhu musí být možné kontaktovat přijímající charitativní organizaci stejně jako maloobchodní prodejce.

Řešení proti plýtvání na klíč

V mnoha případech jsou tyto dary organizovány s pomocí třetí strany specializující se na oběhové hospodářství, jako např. Phenix. “Tyto organizace koordinují dostupnost neprodaných výrobků a jejich potenciálních příjemců, podobně jako seznamovací služba,” říká Pénélope Laigo, ředitelka pro udržitelný rozvoj (CSR) a QHSE ve společnosti FM Logistic. “Doporučí pro zboží vhodný odbyt, kterým může být v některých případech i využití odpadu k vytápění nebo recyklaci. A provádějí audity, aby se ujistili, že výrobky odpovídají popisu a jsou plně dohledatelné.”

V tomto uspořádání je FM Logistic partnerem značky a společnosti Phenix a tvoří tak řešení na klíč pro likvidaci tohoto neprodaného nepotravinářského zboží. Poblíž Orleansu skupina již tři roky organizuje dárcovství neprodaného zboží privátních značek jednoho z předních francouzských maloobchodních řetězců s kosmetikou a parfémy. “S naším klientem jsme vypracovali úplný soupis výrobků s blížícím se datem spotřeby, které pak mohly být darovány charitativním organizacím a domovům důchodců. Byl to vynikající případ společné konstrukce mezi námi jako poskytovateli logistiky, maloobchodní značkou a zprostředkovatelem – třetí stranou,” říká Bertrand Reynard de Lagny, ředitel logistické platformy FM pro depo Escrennes.

Proaktivní role logistiky

Poskytovatelé logistických služeb již hrají aktivní roli při poradenství svým klientům v otázkách zásob. Díky upozorněním na blížící se datum spotřeby mohou doporučit strategie, jak zabránit plýtvání, včetně přímého prodeje online namísto v obchodě.

“Naší úlohou je proaktivně doporučovat našim klientům vhodná řešení proti plýtvání, která jim pomohou odlišit se od konkurence,” dodává Pénélope Laigo. “Existuje mnoho iniciativ, které lze zavést, abychom byli ekologičtější, omezili používání plastů, byli šetrnější k životnímu prostředí a více udržitelní než dříve. Zamezení vzniku odpadu prostřednictvím darování je v souladu s naším postojem, kdy přispíváme k udržitelnějším dodavatelským řetězcům.”

V příštích letech se bude snažit dodržovat předpisy stále více společností ve více zemích. Problematika oběhového hospodářství a boje proti plýtvání se proto může s tím, jak Evropa přijímá zelenou budoucnost, jen dále rozvíjet.

Byl tento obsah zajímavý, užitečný? 


[1]AGEC znamená “anti-wastage for a circular economy”, francouzsky “Loi anti-gaspillage pour une économie circulaire”.

Byl tento obsah zajímavý, užitečný ?