Spotřebitelské a tržní trendy
Spotřebitelské a tržní trendy

Dopad rozvoje elektronického obchodu na městskou logistiku a udržitelnost

Elektronický obchod je jedním z mála odvětví, které se může pochlubit nebývalým růstem během pandemie. Rozšíření internetu, digitální platby, informovanost…

On 23 září, 2021

Elektronický obchod je jedním z mála odvětví, které se může pochlubit nebývalým růstem během pandemie. Rozšíření internetu, digitální platby, informovanost spotřebitelů a přístup k elektronickému obchodování vedly k úplné proměně způsobu, jakým dnes spotřebitelé nakupují. Během výluky se spotřebitelé obraceli na toto odvětví jako na důvěryhodný zdroj dodávek, což vedlo k jeho prudkému nárustu. Odborníci předpokládají, že tržby z elektronického obchodování v letech 2021-2025 porostou tempem 18,2 % a v roce 2025 dosáhnou 8,8 bilionu rupií (120,1 miliardy USD). Podle jejich analýz se v roce 2020 růst plateb v elektronickém obchodě zvýšil o 12,2 %. V roce 2021 odhady naznačují růst o 16,8 % a dosažení 4,5 bilionu rupií (61,5 mld. USD). (Zdroj: GlobalData)

Eliminating the Middleman

Nakupování online se stalo nutností a zároveň pohodlím, proto značky zkoušejí cestu přímého prodeje spotřebitelům (D2C), aby dosáhly rychlejšího vyřízení objednávky. Tento trend vychází z toho, že značky chtějí vlastnit a kontrolovat zkušenosti a data spotřebitelů a zároveň zkoumat další ziskové modely.

Značky chtějí mít kontrolu nad vyprávěním a mít kontrolu nad komplexním plněním dodávek. Tento přístup jim dává možnost zorganizovat zákaznickou zkušenost, která odráží hodnoty značky. 82 % výrobců uvedlo, že přímý prodej spotřebitelům zlepšil jejich vztahy se zákazníky, a 76 % uvedlo, že díky využití modelu D2C se zlepšila zákaznická zkušenost. (Zdroj: Forrester Research)

Přímý prodej spotřebitelům je novým rostoucím trendem v oblasti omni-channel a může být další velkou novinkou mezi maloobchodníky.

Poslední míle

Optimalizované operace hráčů v oblasti elektronického obchodu a značek a strategická distribuční místa se stávají zásadními pro proces doručování. Bolavým místem zůstává poslední míle doručení.

V současné době tvoří vnitroměstská logistika, včetně doručování na poslední míli, 18 % celkového trhu silniční logistiky v hodnotě 240 miliard dolarů. Do roku 2024 se trh s doručováním na poslední míli stane ziskovým trhem v hodnotě 6 miliard dolarů. (Zdroj: Redseer Research Firm)

Společnosti zkoumají nové modely a technologie doručování, aby mohly zrychlit doručování a zvýšit průměrnou hmotnost jedné zásilky. Tyto modely by měly být úspěšné při zkracování přepravních časů, efektivním přesunu zboží, kontrole nákladů a nabídce nejlepšího využití zdrojů.

Hráči v oblasti e-commerce využívají modely, jako jsou:

  • Model tržiště – prodejci spravují balení a kvalitu, ačkoli maloobchodníci nemají skladové zásoby. Maloobchodníci buď skladují zboží ve svém hlavním skladu, nebo prodejci zasílají své výrobky přímo zákazníkům ze svých vlastních skladů. Tento model však ztrácí na popularitě.
  • Model řízený zásobami – zde se skladování provádí v realizačních centrech elektronických prodejců, zatímco zásoby nakupuje jejich interní nákupní tým. Maloobchodníci tak mají lepší kontrolu nad kvalitou a službami, i když se jedná o kapitálově náročný model. Internetoví prodejci jej volí proto, aby měli přehled o všech procesech, jako je řízení zásob, správa objednávek a dokonce i plnění.
  • Fulfilled by e-retailer (Plněno elektronickým prodejcem) – verze modelu zásob, kdy prodejce nakupuje zásoby, které jsou uloženy v centrech plnění elektronického prodejce. Jako oblíbený model zajišťuje balení a označování i kontrolu kvality interně e-obchodník.

Nejjednodušší způsob, jak zkrátit dodací lhůtu, je zajistit co nejmenší vzdálenost mezi centrem plnění a koncovým spotřebitelem.

Přechod na ekologii

Obrovský růst odvětví elektronického obchodu vedl k alarmujícímu nárůstu množství obalového odpadu, což vyvolalo obavy veřejnosti i vlády. Pouze hrstka poskytovatelů logistických služeb v Indii spojuje ziskový hospodářský výsledek s ekologickou logistikou. Vzhledem k tomu, že se jedná o významný příspěvek ke znečištění životního prostředí, neexistuje jednoduché řešení. Nicméně vzhledem k tomu, že klimatické změny jsou středem všech rozhovorů, musí se vláda zabývat šetrnými politikami a předpisy, aby se posunula směrem k ekologicky šetrnému průmyslu.

Udržitelná řešení osvětlení mohou být základem ekologičtějších skladů. Tato řešení zahrnují LED osvětlení, chytře umístěný inventář, alternativní zdroje energie a systémy řízení spotřeby energie, elektrické vysokozdvižné vozíky atd. Sklady hledají různá řešení, aby přispěly svým dílem k ochraně planety. Poskytovatelé logistických služeb zkoumají možnosti dodávek mimo špičku, aby snížili dopravní zácpy a emise. Řízení nákladní dopravy ve městech pomocí regulace vjezdu do města, vyhrazené nakládací/vykládací zóny ve městě, lepší integrace intermodální dopravy a využívání elektrických vozidel pro dodávky koncovým zákazníkům by mohly být některými z řešení směřujících k ochraně našeho životního prostředí.

Řešením mnoha logistických problémů může být pouze spojení inovativních a udržitelných řešení, která zároveň splňují obchodní požadavky a jsou podpořena silným technologickým zázemím.

Byl tento obsah zajímavý, užitečný ?